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Innsbruck, Universitäts- und Landesbibliothek Tirol (ULBT), Cod. 608
THEOLOGISCH-PHILOSOPHISCHE SAMMELHANDSCHRIFT
Olim: II 3 C 8 S. 2    Papier   II, 156 Bl.   205×145   Süddeutscher Raum (?), Wende 14./15. Jh.
Provenienz/Letztbesitzer: Stams, Zisterzienserstift (?)
Handschrift aus 4 Teilen zusammengesetzt: 1  (1-48) Süddeutschland (?), 10. Jahrzehnt 14. Jh.; 2  (49-155) Süddeutschland (?), 10. Jahrzehnt 14. Jh.; VS  (VDS, I, II) Ende 14. Jh.; NS  (I*)
Die folgenden Daten sind Auszüge aus dem gedruckten Katalog der Handschriften der Universitäts- und Landesbibliothek Tirol in Innsbruck. Diese Daten, insbesondere die Bibliographie, werden in manuscripta.at laufend korrigiert und ergänzt. Addenda und Corrigenda zum gedruckten Register finden Sie hier.

 Volldigitalisat
 Wasserzeichen:  Metadaten zu Teil 1, Teil 2, Teil VS, Teil NS  |  Vorschau Bilder zu Teil 1, Teil 2, Teil VS, Teil NS  |  Einzelbilder: fol. II, 5, 15, 30, 42, 51, 53, 73, 74, 107, 108, 143, 148, HDS.
Wissenschaftliche Beschreibung: Kat. Innsbruck 7, 44-53 (online).
Getrennte Kustoden- und Blattzählung, beide Teile jedoch durch Schreiber, Rubrizierung (?) und Inhalt miteinander verbunden.

Teil 11-48   Papier   Süddeutschland (?), 10. Jahrzehnt 14. Jh.
Schrift: 2 verschiedene Schriften/Schreiber
Schrift 1(Bl. 1ra-15va) Schriftraum: 165/170 × 115/120    Spaltenzahl: 2    Zeilenzahl: 35-37   
Schriftart: Textualis cursiva
Schrift 2(Bl. 15vb-48vb) Schriftraum: 165/170 × 115/120    Spaltenzahl: 2    Zeilenzahl: 35-37   
Schriftart: Bastarda cursiva
Mit Schreiber von Teil 2 identisch.
Ausstattung: Rubriziert   
Teil 249-155   Papier   Süddeutschland (?), 10. Jahrzehnt 14. Jh.
Schrift:
(49r-155r) Schriftraum: 148/165 × 108/111    Zeilenzahl: 34-38   
Schriftart: Bastarda cursiva
Mit Schreiber 2 von Teil 1 identisch.
Ausstattung: Rubriziert   
VSVDS, I, II   Papier   Ende 14. Jh.
Leer, bis auf Signaturen.
NSI*   Papier   
Leer.

Hs. enthält 1 Fragment
VDS, HDSVDS, HDS   Pergament   14. Jh.
Unter den leeren Spiegelblättern aus Papier jeweils ein beschriebenes Pergamentblatt aufgeklebt. Am Spiegel des HD kleiner Ausschnitt sichtbar, Text nicht identifiziert.
Schrift:
Schriftart: Textualis formata (Textura)

Einband: Stams (?)     16. Jh.     Gotisch     Streicheisenlinien   Blindstempel        
Werkstatt: urspr. Augsburg, Werkstatt Fuchsvogelmeister IV
Braunes Rindsleder über vier zusammengeklebten dicken Pappblättern mit Blinddruck. Einbanddecke ursprünglich zu einer Handschrift größeren Formats gehörend, sekundär zur Bindung für VD, Rücken und HD des Cod. 608 verwendet: zwei von zweifachen Streicheisenlinien gebildete Rahmen, die ein kleines Mittelfeld umschließen. Äußerer Rahmen gefüllt durch Stempel Doppeladler in Raute (Nr. 1, Schwenke Nr. 402a), im inneren Rahmen Stempel Osterlamm mit Fahne (Nr. 2, Schwenke Nr. 23b). Mittelfeld gefüllt mit Stempel Nr. 1 in zwei Reihen in ungleichmäßiger Anordnung. Am urspr. oberen und unteren, jetzt seitlichen Rand Reste weiterer rautenförmiger Einzelstempel (vermutlich Nr. 1 oder 2). In den Ecken und am Rücken Spuren von fünf großen runden Beschlägen. Zwei Lederschließbänder. Rücken: drei Doppelbünde, oben Reste eines Titelschildchens I[si]dorus […] libros Se[…] Ad[…] S[…]as Sermones S. Patrum […] 50. Darunter Rest eines älteren Titelschildchens I (rot) […]. Stempel am Rücken s. o. Schnitt blau-grün gefärbt. Spiegel des VD und HD beschriebene Pergamentblätter (Textualis formata [Textura] 14. Jahrhundert, geringe Spuren am Spiegel des HD sichtbar), überdeckt durch darüber zusätzlich aufgeklebte Papierblätter. Die ersten zwei Blätter der Einbanddecke vermutlich beschrieben.


Eintrag im Stamser Katalog des Wolfgang Lebersorg (Stams, Stiftsarchiv, Cod. F 8 (Cod. 296)) unter Signatur K 14 „De Summo bono“ (vgl. Sieglinde Sepp, Neuzeitliche Quellen zur Stamser Bibliotheksgeschichte, in: Studia Stamsensia [Innsbrucker historische Studien 6]. Innsbruck 1984, 81–127, 114) bezieht sich vermutlich auf Cod. 608. Wenn aus Stams, dann 1808 anlässlich der vorübergehenden Aufhebung des Klosters Stams der ULBT übergeben. Am Spiegel des VD alte radierte Signatur der ULBT II […] G 45.
Vorbesitzer: Stams, Zisterzienserstift (?) , bis 1808, K 14
Bearbeitung: Universitäts- und Landesbibliothek Tirol; Katalogbeschreibung: Petra Ausserlechner 2011
Digitalisierung und Dateneingabe: Universitäts- und Landesbibliothek Tirol: Projekt Libri Stamsenses 2023-2024 - Kulturerbe digital
Wasserzeichen: Maria Stieglecker (ÖAW)

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"Kat. Innsbruck 7", "Schwenke", "Copinger", "Hain", "PL", "CC", "Bloomfield", "Schneyer"
alle Initien
(Ir-IIv) Leer.
Teil 1
(1ra-40vb) Isidorus Hispalensis De summo bono seu Sententiarum libri III, Exzerpte (Drucke: Copinger 9281–9283, 9287–9288, Hain 9290. Ed. des gesamten Werks PL 83, 537–738 bzw. CC 111, 7–330. – Bloomfield Nr. 4873, 4888 und 5854 sowie Suppl. Nr. 5854. Parallelüberlieferung in Innsbruck, ULB Tirol, Cod. 120, 1r, Cod. 262, 1v, Cod. 410, 38v [Exzerpt] und Cod. 449, 202ra).
   3
1ra In nomine domini nostri Iesu Christi praemittendae sunt tabulae capitolorum librorum partialium libri sententiarum sancti Isidori episcopi sive eiusdem doctoris libri de summo bono partiali tripartiti
2ra Praemissis in nomine Christi librorum tabulis sive capitulorum titulis sequuntur ex iis excerptae notabiliores
2ra Solus Deus dicitur immortalis quia solus est incommutabilis nam et anima moritur dum deserente Deo de bono in malum mutatur
(41ra-155v) Sermones de tempore (Schneyer 8, 25-30, zu Angers 255). Bl. 41ra-44va zwei Register, eines nach Festtagen, das zweite nach Kirchenvätern und -schriftstellern entsprechend der Reihenfolge in der Handschrift (Dionysius bis Adamantius [Origenes]), im Folgenden unter "Tit." wie im Original angegeben. Sermones hautpsächlich Anhäufung an Bibelzitaten. Derartige Kompilation mit denselben Angaben der Kirchenväter und -schriftsteller auch in München, BSB, Clm 9618 (14./15. Jh.).
   1
49r Quaecumque scripta sunt ad nostram doctrinam scripta sunt Rom. XV (4) ut sufficientiam habeat haec Deo distributam quaecumque. Nota quod est triplex liber
Teil 2
(49v-56v) Drei Sermones de tempore (Schneyer 8, 27, Nr. 66-69).
   1
49v Tit.: Dionisius
(56v-61v) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 73, 78, 80, 82, 84).
   2
56v Tit.: Hylarius
58v Sequitur de multiplicatione aquarum dicitur hoc et significat multitudinem differentiarum utriusque vitae
(62r-65v) Fünf Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 85-87, 90-91).
   1
62r Tit.: Crisostumus
(65v-72v) Vier Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 94-96).
   2
65v Tit.: Beda
71r Christus propter virgitas (!) decorem; Rubicundus propter passionis cruorem pro primo dicitur Cant. V (recte: 2,1) Ego flos campi
(72v-76r) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 98-103).
   1
72v Tit.: Ysidorus
(76v-78v) Fünf Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 104-105, 49, 108).
   2
76v Tit.: Augustinus
77r Sobrii estote et vigilate (1. Petr. 5,8). Nota quod ad tria invitat nos apostolus. Ad prudentiam contra temptationem erroris aut vitae aut conscientiae contra quae debent esse cauta ipsa anima
(78v-86r) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 109-114).
   1
78v Tit.: Symachus
(86r-87v) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 117).
   6
86r Tit.: Cassiodorus
86r Deus caritas est (1. Ioh. 4,8). Nota quod dicitur Deus caritas propter tria scilicet quia tenet rationem principii in merendo
86v Omnia parata sunt (Luc. 14,17). Nota quod multiplex est paratio; paratur enim cibus. (Ps. 64,10) Parasti cibum illorum quomodo ita est praeparatio enim parata mensa
86v Inveni dragmam meam (Luc. 15,9). Dragma est anima Dei imagine insignita. Secundum fecit Deus hominem ad imaginem et similitudinem
87r Ex hoc iam eris homines capiens (Luc. 5,10). Nota quod piscator dominus et diabolus dominus piscator quattuor modis
87r Nisi abundaverit iustitia vestra (Matth. 5,20). Nota iustitia antiquorum fuit in quattuor scilicet in malorum operum cohibitione
(87v-90r) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 120, 125, 128).
   4
87v Tit.: Haiimo
88v Redde rationem vilicationis (Luc. 16,2). Nota quod de multis tenemur reddere rationem de propriis operibus
89r Duo homines ascenderunt ad templum (Luc. 18,10). Nota quod duo genera hominum ascenderunt in templum. Quidam eum (!) ascendunt pro malo et istorum typum gerit pharisaeus
89v Homo quidam descendebat (Luc. 10,30). Nota duo scilicet quod timendum est (gestrichen: propter IIII. Primo ne propter hic) descendere ab Ierusalem et magis descendere in Iericho
(90r-93v) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 129, 132-134).
   3
90r Tit.: Rabbanus
90v Primum quaerite regnum Dei (Matth. 6,33) et dicendum quod gloria Dei. Regnum tuum regnum omnium saeculorum (Ps. 145,13). Secundo quare quaerendum et dicendum quod propter tria. Primo quia copiosum pari gloria et divitiae in domo eius
93r Renovamini spiritu mentis vestrae (Eph. 4,23) et hic tripliciter per sancti spiritus insufflationem et hic facit animae purgationem
(93v-99v) 13 Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 137, 141, 70-72, 75, 79, 81, 83).
   6
93v Tit.: Raby Mosse
93v Misit servos suos (Matth. 22,3). Nota quod aliquis dignus est venire ad nuptias per quattuor perfidit iustificationem
93v Heri hora (Ioh. 4,52). Nota quod febris peccati timetur multipliciter. Aliqui sanguinis in mutatione quod fit per contritionem per quam omnis sanguis peccati exit ab anima
94v Arguitur servus in evangelio propter tria. Primo quia dominum suum patienter non exspectavit. Si autem dixerit malus ille servus in corde (Matth. 24,48)
94v Serve nequam (Matth. 18,32). Arguitur servus in evangelio propter tria. Primo quia dominum suum patienter non exspectavit. Si autem dixerit malus ille servus in corde (Matth. 24,48)
94v Cuius est haec imago (Matth. 22,20). Denarius dicitur iustus propter IX propter aetates in denario repertas. Primo requiritur in denario quod fit de argento
(99v-103r) Vier Sermones (Schneyer 8, Nr. 4).
   4
99v Tit.: Damascenus
99v Diffusa est gratia (Ps. 44,4). Duplex est status meus cui obruat gratia patriae quoniam ornat gratia et quod ad modum statum gratiae praecedit status gratiae
100v Deus in medio eius non commovebitur (Ps. 45,6). Quattuor hic notantur. Primum est quod Deus hanc virginem inhabitat. Secundum quod servat ne cadat. Tertium est quod adiuvat ut proficiat
102r Erat Noe vir iustus (Gen. 6,9). Nota IIII quae debent inesse cuilibet confessori scilicet
(103r-108v) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 5-9).
   2
103r Tit.: Ambrosius
107r Posui vos ut eatis (Ioh. 15,16). Sunt qui non afferunt sed maledicunt. Sunt qui sed benedictum de primis dicit Sap. 3 (11) Qui abicit disciplinam infelix est
(108v-112r) Vier Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 11, 18).
   3
108v Tit.: Origines
108v Similitudo animalium (Ezech. 1,5). Per ista quattuor animalia significatur facies quattuor evangeliorum per hominem Matth. qui nascentem dominum plenius descripsit
110r Herodes metuebat Iohannem (Marc. 6,17 oder 20). Hic ostenditur gloriosus gloriosus (!) beatus Iohannes ex duobus ex vita cum dicitur Surrexit Elias propheta (Eccli. 48,1)
(112r-118v) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 19-22, 24-25).
   1
112r Tit.: Gregorius
(118v-121r) Drei Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 26-28).
   1
118v Tit.: Bernhardus
(121r-131r) Sechs Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 29, 31, 33-36).
   1
121r Tit.: Ieronimus
(131r-135v) Sieben Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 37-39, 42-43).
   1
131r Tit.: Anshelmus
(135v-142v) Vier Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 44-47).
   1
135v Tit.: Esicius
(142v-155r) Acht Sermones de tempore (Schneyer 8, Nr. 48, 53-55, 57-58).
   2
142v Tit.: Adamancius
153v Qui manet in me (Ioh. 15,5). Nota quod qualiter maneamus in Deo et quae utilitas contra primum. Nota quod in eo maneamus sicut palmes in vite a qua recipit
(155v) Memorialverse zur Beichte, zwei Hexameter.
   1
155v Instruit et purgat taxat confessio laxat / leniatur laudat infunditque gratiam addit.
(156r-156v) Leer.