Beschreibung ausdrucken  Permalink: https://manuscripta.at/?ID=29623 
Innsbruck, Universitäts- und Landesbibliothek Tirol (ULBT), Cod. 945
THEOLOGISCHE SAMMELHANDSCHRIFT, BESONDERS IACOBUS DE VORAGINE
Olim: II 2 D S. 2    Pergament   120 Bl.    225×155   Schnals (?), 14. bis 15. Jh.
Provenienz/Letztbesitzer: Schnals, Kartause
Handschrift aus 2 Teilen zusammengesetzt: 1  (1-19); 2  (20-120)
Die folgenden Daten sind Auszüge aus dem gedruckten Katalog der Handschriften der Universitäts- und Landesbibliothek Tirol in Innsbruck. Diese Daten, insbesondere die Bibliographie, werden in manuscripta.at laufend korrigiert und ergänzt. Addenda und Corrigenda zum gedruckten Register finden Sie hier.

Abbildungen von Vorderdeckel-SpiegelHinterdeckel-Spiegel
Wissenschaftliche Beschreibung: Schneyer 3, 233. – Mazal, Schnals 427. – Neuhauser, Schnals 78, 109. – Neuhauser, Padua 27.
Kat. Innsbruck 9, 363-367 (online).


Teil 11-19   Pergament   
Lagen: V10 + (IV+1)19. Bl. 19 eingefügtes Einzelblatt.
Schrift:
Schriftraum: 185 × 125    Spaltenzahl: 2    Zeilenzahl: 50-55   
Schriftart: Textualis
Ausstattung: Rubriziert   
Rote Unterstreichungen, Auszeichnungsstriche, Satzmajuskeln in Lombardenform und zweizeilige Lombarden.
Teil 220-120   Pergament   
Lagen: III25 + 3.IV49 + III55 + IV63 + V73 + III79 + (III+1)86 + 2.IV102 + (IV–1)109 + III115 + (IV–3)120. Bl. 25 fast zur Gänze herausgeschnitten. Bl. 80 eingefügtes Einzelblatt. Gegenblatt zu Bl. 109 herausgeschnitten. Die drei letzten Blätter der letzten Lage herausgeschnitten. Ab Bl. 33 Lagenreklamanten.
Schrift:
Schriftraum: Zeilenzahl: 50-80   
Schriftart: Textualis
Schriftraum zwei Spalten, von Tintenlinien begrenzt, Rahmung je nach Lage wechselnd: Bl. 20ra–24vb 190 × 120; Bl. 25ra–26vb ohne Rahmung, unregelmäßig beschrieben; Bl. 27ra–33vb 200 × 125; Bl. 34ra–41vb 195 × 115; Bl. 42ra–49vb 180 × 120; Bl. 50ra–55vb 190 × 120; Bl. 56ra–63vb 195 × 125; Bl. 64ra–73vb 200 × 125; Bl. 74ra–79vb 175 × 105; Bl. 80ra–86vb 200/210 × 120; Bl. 87ra–94vb 200 ×120; Bl. 95ra–102vb 200 × 115; Bl. 103ra–109vb 195/200 ×125; Bl. 110ra–115vb 200 × 130; Bl. 116ra–120vb 175 × 115.
Ausstattung: Rubriziert   
Rote Überschriften, Unterstreichungen, Auszeichnungsstriche, Paragraphenzeichen, ein- bis dreizeilige Lombarden.

Einband: Schnals     15. Jh.     Gotisch     Blindstempel        
Siehe Mazal, Schnals 427 und Neuhauser, Schnals 78.


Im Gegensatz zu den meisten anderen Schnalser Handschriften kein Besitzvermerk der Kartause. Herkunft aus Schnals gesichert aufgrund des Einbandes und der Signatur E 110. Im Schnalser Katalog Cod. 915 ULBT unter Signatur E 110 eingetragen als „Commentarius in Cantica, item sermones sacri. Ms. membr. 4“. 1784 anlässlich der Aufhebung der Kartause Schnals der ULBT übergeben.
Walter Neuhauser

---------------   Addenda/Corrigenda bitte melden!    ---------------

"Schneyer", "Mazal, Schnals", "Neuhauser, Schnals", "Neuhauser, Padua", "Kat. Innsbruck 9", "PL", "Stegmüller RB", "CPL", "PLS", "Kaeppeli"
alle Initien
(VDS-HDS) Fragment eines Tonars. Bastarda 15. Jh. Hufnagelnotation.
   2
VDS ] quintus Quinti medietas secundo similis et in fine dissimilis. Dixit dominus domino meo sede ad (!) dexteris meis. Magnificat anima mea dominum ... — ... sextus Sextus ut primus imponitur sed aliter deponitur Dixit dominus domino meo sede a dexteris meis [
HDS ] Evovae. Leva Ierusalem Evovae. Ductus est Evovae. Volo pater. Evovae ... — ... et fecit redemptionem plebis suae. Evovae. Postquam domi[
(1ra-19va) Haymo Autissidorensis = Ps.-CassiodorusExpositio in Canticum Canticorum (PL 70, 1056–1106; PL 117, 295–358. – Stegmüller RB Nr. 1895 und 3079. CPL Nr. 910. PLS 4, 1386).
(20ra-27rb) Sermones varii.
(20ra-b) Anonymer Sermo (Schneyer 9, 37, Nr. 7, ohne Festangabe). Parallelüberlieferung: Oxford, Bibl. Bodleiana, Laud. Misc. 187).
(20rb-21rb) Sermo Dnca 1. in Quadragesima (Schneyer 9, 37, Nr. 18. Parallelüberlieferung: Oxford, Bibl. Bodleiana, Laud. Misc. 187).
   1
20rb Expl.   ... non respuit clamantes ad se in Psalmo Invoca me in die tribulationis etc.
(21va-22rb) Sermo in Assumptione BMV (Schneyer 9, 417, Nr. 51. Parallelüberlieferung: Prag, Metropolitankapitel, F.60a).
(22rb-23rb) Sermo in Assumptione BMV.
   1
22rb Tit.:De assumptione Mariae.
Quae est ista quae progreditur quasi aurora consurgens. Cant. 6 (9). Videntes angeli beatam virginem tam gloriose assumptam hodie amirando poterant dicere ... — ... humilitate contra superbiam caritate invidiam etc. Rogemus.
(23rb-va) Sermo in litaniis.
   1
23rb Petite et accipietis etc. Ioh. 16 (24). Quicumque petitionem suam exaudire (!) desiderat primo studeat ut vita sua Deo placeat ... — ... ne perdas me cum iniquitatibus meis etc.
(23vb-24vb) Sermo Dnca 1. in Quadragesima (?) (Parallelüberlieferung: Kremsmünster, Stiftsbibl., CC 284, 96v).
   1
23vb Quaerite dominum dum inveniri potest. Ysa. (55,6). Duo hic possunt notari videlicet prophetae consilium et tempus opportunum ... — ... et isti male quaerunt dominum, ideo non inveniunt eum. Rogemus.
(25ra-b) Bibelzitate: Is. 30,15; Is. 43,24; Is. 48,9; Is. 30,18; 2. Petr. 3,9; Is. 46,8.
(26ra-b) Notabilia, Exzerpte aus Gregorius Magnus und Augustinus.
   3
26ra Gregorius (?) Miracula hominem sanctum non faciunt sed ostendunt ... — ... mali christiani per signa publica iustitiae.
26ra Tit.:Gregorius in omelia feria quinta festi paschae.
Quod itaque fratres quod in hac re debemus aspicere (= Exzerpt aus Gregorius Magnus: Homiliae in Evangelia, Hom. 25 (PL 76, 1196B–C) ... — ... nobis ad innocentiam deputare.
26ra Secundum Iohannem. Qui non intrat per ostium (Ioh. 10,1) quid putatis. Ex omeliis beati Augustini. Quid putatis qui audierunt oves erant. Ecce auidivit Iudas (= Exzerpte aus Augustinus: In Iohannis evangelium tractatus 124, Exzerpte aus tract. 45, cap. 10, 13 und 12 (PL 35, 1723, 1725–1726, 1725) ... — ... stant casuri non sunt oves.
(26rb-va) Sermo de angelis.
   1
26rb Tit.:Sermo de angelis.
Princeps sum exercitus domini et nunc ecce venio (Ios. 5,14). Sicut scire potestis fratres carissimi ille qui in praedicatione alios debet infortare et in viam dirigere veritatis oportet ... — ... ut cum sanctis angelis valeamus in perpetuum gaudere. Quod nobis praestare dignetur dominus noster Iesus qui vivit et regnat Deus per infinita saecula saeculorum Amen.
(27ra) Über die vier Auslegungsarten der Heiligen Schrift.
   1
27ra Nota historia testis temporalium, lux veritatis via (?) gratia vice, vita memoriae, nuntia vetustatis. Allegoria est mysticus spiritus qui fit in littera ... — ... ut interfectio Goliae ad interfectionem diaboli a Christo.
(27rb) De physionomia. Exzerpt aus Hugo Ripelin de Strassburg: Compendium theologicae veritatis II 58 (Stegmüller RS Nr. 368). Parallelüberlieferung des Abschnittes: z. B. Graz, UB, Hs. 976, 49r und Hs. 1121, 115r. Stuttgart, LB, HB I 5, 168r.
   1
27rb Diversae membrorum dispositiones secundum artem physonomie (!) diversos affectus ac mores indicant in homine ... — ... retinere potest freno rationis.
(27rb) Notabilia de virtutibus.
   2
27rb Augustinus, Virtus est bona qualitas mentis qua bene vivitur (nur Beginn vgl. Petrus Lombardus, Sententiae, Dist. 27,1 [PL 192, 714]) ... — ... tot mala in se et in peccatis.
27rb Tit.:Gregorius in omilia beati Andreae.
Nihil quippe offertur Deo ditius bona voluntate (= Exzerpt aus Gregorius Magnus: Homiliae in Evangelia, Hom. V, cap. 4) (PL 76, 1094B–C). ... — ... prodesse etiam ultra vires velle.
(27va-63rb) Iacobus de VoragineSermones de tempore, Sermo 1—47 (Schneyer 3, 233, Nr. 1—47, mit Nennung von Innsbruck, ULBT, Cod. 945. Kaeppeli Nr. 2156).
(63rb-69ra) Iacobus de VoragineSermones quadragesimales (Schneyer 3, 238, Nr. 196–207).
(69ra-120rb) Iacobus de VoragineSermones de tempore (Forts. von Bl. 63rb), Sermo 47—109, für Sermo 58—60 Hinweis auf eine andere Handschrift (Schneyer 3, Nr. 47—109).