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Göttweig, Benediktinerstift, Cod. 60 (rot) / 71 (schwarz)
ZUSAMMENGESETZTE HANDSCHRIFT: ELISABETH SCHONAUGIENSIS. GODEFRIDUS ADMONTENSIS. ANSELMUS CANTUARIENSIS. IVO CARNOTENSIS. INSTITUTA REGUM DE IMMUNITATE ET SACRILEGIO
Olim: E 4 (barock)    Pergament   66 Bl.   280×195   4. Viertel 12. Jh.
Handschrift aus 5 Teilen zusammengesetzt: 1  (1-24) 4. Viertel 12. Jh.; 2  (25-31) 4. Viertel 12. Jh.; 3  (32-44) 4. Viertel 12. Jh.; 4  (45-62) 4. Viertel 12. Jh.; 5  (63-66) 4. Viertel 12. Jh.
 Volldigitalisat



Literatur zur Handschrift (Anzahl: 7)

Moderne Bleistiftfoliierung nach Teilen und zusätzliche durchgehende moderne Bleistiftfoliierung. Bl. 2r, 43r, 66r Buchstabe k. Besonders erstes und letztes Blatt stark wurmzerfressen.

Teil 11-24   Pergament   4. Viertel 12. Jh.
Lagen: 11 + 2.IV17 + (IV-1)24.
Schrift:
Schriftraum: 220 x 150    Spaltenzahl: 1    Zeilenzahl: 31   
Schriftart: Karolingisch-gotische Übergangsschrift
Ein Schreiber auf Bleistiftlinierung; lediglich Bl. 11r Z 1-26 von einer zweiten Hand. Neumen als Verweiszeichen. Inhaltsverzeichnis Bl. 1r aus der 2. Hälfte 15. Jh.
Teil 225-31   Pergament   4. Viertel 12. Jh.
Lagen: (IV-1)31.
Schrift:
Schriftraum: 210 x 140    Spaltenzahl: 1    Zeilenzahl: 30   
Schriftart: Karolingisch-gotische Übergangsschrift
Bleistiftlinierung. Gleiche Hand wie Teil 4.
Teil 332-44   Pergament   4. Viertel 12. Jh.
Lagen: IV39 + (III-1)44.
Schrift:
Schriftraum: 222 x 145    Spaltenzahl: 1    Zeilenzahl: 32   
Schriftart: Karolingisch-gotische Übergangsschrift
Bleistiftlinierung. Gleiche Hand wie in Teil 5.
Teil 445-62   Pergament   4. Viertel 12. Jh.
Lagen: 2.IV60 + I62.
Schrift:
Schriftraum: 200 x 142    Spaltenzahl: 1    Zeilenzahl: 32   
Schriftart: Karolingisch-gotische Übergangsschrift
Bleistiftlinierung. Gleiche Hand wie Teil 2.
Teil 563-66   Pergament   4. Viertel 12. Jh.
Lagen: II66.
Bl. 63r wurde der Titel klein an den Blattrand geschrieben.
Schrift:
Schriftraum: 320 x 142    Spaltenzahl: 1    Zeilenzahl: 38   
Schriftart: Karolingisch-gotische Übergangsschrift
Gleiche Hand wie in Teil 3. Kapitelüberschriften in margine.

Einband: 13. Jh. (?)      Gotisch     
Teilweise durch das Signaturschild überklebter Titel längs auf dem Buchrücken: Anshelmus de libro [!] [arbi]trio. Titelschild (15. Jh.): Anshelmus de libero arbitrio. Sermo de resurreccione beate Marie virginis. Tractatus Cantuarie archiepiscopi de concordia presciencie et predestinacionis. Idem de libero arbitrio [...] (Von anderer Hand) Item dyalogus Anshelmi de casu dyaboli. Cetera vide [...]. Darunter verlorenes Signaturenschild; gotische Signatur unlesbar. Wurmfraß in Vorder- und Hinterdeckel. Vorder- und Hinterdeckel-Spiegel abgelöst.


Aufgrund des Buchstaben k Bl. 2r, 43r und 66r und der Einbandgestaltung ist die Hs. spätestens im 15. Jh. nach Göttweig zu verorten Frühere Bestandsnachweise fehlen.

Die Texte Bl. 25r-58r finden sich in dieser Reihenfolge auch in Innsbruck, ULBT, Cod. 254 (Provenienz: Stams, vor 1341), Bl. 130v-158r.

Nikolaus Czifra, 10.4.2014
"Köster 1951", "BHL", "PL", "Schneyer", "Schneyer 1964a", "SAO", "Sharpe", "Schulte 1868a", "Kéry 1999"
alle Initien
Teil 1
(1r) Inhaltsverzeichnis. Mitte 15. Jahrhundert.
(1v) leer.
(2r-4v) Sermo de resurrectione BMV. Dieser Text steht auch in Graz, UB, Ms. 1247 (Anfang 13. Jh., Chorherrenstift Seckau), 199r–202v vor der Visio de resurrectione BMV Elisabeths von Schönau. Außerdem sind dieser und die beiden nachfolgenden Texte in gleicher Reihenfolge, allerdings aus wesentlich späterer Zeit, auch in Herzogenburg, Cod. 7 (um 1500), 18r-24r überliefert (diese Handschriften nicht bei Köster 1951 verzeichnet).
   1
2r Tit.: >Sermo de resurrectione beate Marie perpetue virginis.<
Hodie gloriosa et intemerata virgo beata dei genitrix Maria de morte temporali ad vitam resurrexit aeternam ... — ... quomodo autem et per quam personam hoc revelatum fuerit, tempus est aperire et sic sermonem hunc tandem finire.
(4v-6r) Elisabeth Schonaugiensis Visio de resurrectione BMV (Köster 1951, 290-292 [unter Hd - ohne diese Hs.]; BHL 5355). Dieser und der folgende Text ist in anderen österreichischen Handschriften teils im Zusammenhang mit dem Magnum Legendarium Austriacum überliefert (vgl. Köster 1951, 290-292). Die heute noch vorhandenen Exemplare sind: Heiligenkreuz, Cod. 13, 247r-v; Lilienfeld, Cod. 60, 254r-v und Cod. 91, 190r-110r sowie Melk, Cod. 16, 11v-112v.
   2
4v Tit.: [ohne Titel]
Inc. prol.: Fuit moderno tempore in anno videlicet dominicae incarnationis millesimo centesimo quinquagesimo sexto quaedam sanctimonialis
4v Tit.: >Visio Elysabeth ancille domini, quam vidit in Sconaugensi cenobio de resurrectione beate virginis matris domini.<
In anno, quo mihi per angelum domini annuntiabatur liber viarum Dei in die, qua octavam assumptionis ... — ... a commemoratione nativitatis meae usque ad dominicae annuntiationis sollemnitatem.
(6r) Elisabeth Schonaugiensis Visio de Origene = Teil der Ep. 22 (vgl. hierzu Köster 1951, 290-292).
   1
6r Tit.: >Visio eiusdem de Origene.<
Digneris obsecro, domina mea, aliquid revelare mihi de illo magno doctore ecclesiae Origene, qui et tuas laudes ... — ... ut quicquid ipsa in novissimo die de ipso fieri voluerit, fiat.
(6r-24r) Godefridus Admontensis Sermones de BMV (PL 174, 21-1210. – Schneyer II, 187-202).
   8
6r Tit.: >De purificatione beate Marie secundum Lucam.<
Postquam impleti sunt dies purgationis Iesu (Lc 2,22). Cum dominus et salvator noster Iesus Christus solus inter peccatores a peccatis omnibus liber in hoc mundo ... — ... de tantorum iustorum ineffabiliter gratulanter remuneratione, ad quorum societatem ille nos perducat, cuius regnum et imperium permanet in saecula saeculorum. Amen.
(Vgl. Schneyer II, 195 Nr. 112)
8v Tit.: >In annuntiatione beate Marie perpetue virginis.<
Veneranda huius diei sollemnitas sicut cunctas alias festivitates mysterii diginitate excellit ... Egredimini filiae Sion ... (Ct 3,11). Proprium est filiarum tenere, diligere et diligi. Ideoque congrue per filias Sion ... — ... et in die laetitiae cordis eius cum ipsa sine fine videre mereamur, qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat per omnia saecula saeculorum. Amen.
(Schneyer II, 196 Nr. 120)
11v Tit.: [ohne Titel, In annuntiatione BMV]
Missus est angelus ... (Lc 1,26). Omnipotens Deus omnia opera sua, quaecumque operatus est, quod caelum terram mare et omnia, quae in eis sunt, creavit ... — ... et corpore nostro ponat, quatenus in futuro caelestis regni coheredes faciat, quod ipse p[raestare dignetur].
(Schneyer II, 196 Nr. 119)
16v Tit.: >Sermo in assumptione beate Marie.<
Quae est ista, quae ascendit per desertum ... (Ct 3,6). In verbis istis, quae quasi admirando Spiritus sanctus per os sapientissimi Salomonis pronuntiat ... — ... nulla prorsus iniquitas peccatrici animae praevalere poterit.
(Vgl. Schneyer II, 199 Nr. 162)
17r Tit.: >Item in assumptione eiusdem virginis expositio evangelii secundum Lucam.<
Intravit Iesus in quoddam castellum (Lc 10,38). Castellum hoc, quod salvator ingreditur, mens et vita fidelium intelligitur, abrenuntiantes namque vitiis ... — ... sed plenarie ipse dabit heres et splendor paternae gloriae. Amen.
(Bei Schneyer II nicht unter den Sermones des Godefridus Admontensis nachgewiesen)
18v Tit.: [ohne Titel, De assumptione BMV]
Assumpta est Maria in caelum, gaudet exercitus angelorum. Veneranda nobis, fratres, huius diei festivitas magno cum tripudio celebranda est ... — ... cui ipse totus festivus Iesus cum angelis occurrit ipso adiuvante, qui vivit et regnat in saecula saeculorum. Amen.
(Bei Schneyer II nicht unter den Sermones des Godefridus Admontensis nachgewiesen; bei Schneyer 1964a, 265 Nr. 34, unter den Sermones de Hugo de Sancto Victore)
19v Tit.: >In octava assumptionis beate Marie.<
Anima mea liquefacta est, ut dilectus locutus est (Ct 5,6). Haec licet ex persona ecclesiae per Salomonem dixerit Spiritus sanctus, dominae tamen nostrae beatae virgini Mariae specialius ascribuntur ... — ... qui quaeritur ab illa citius inveniatur Iesus Christus dominus.
(Vgl. Schneyer II, 196 Nr. 123)
20v Tit.: >Secundum Matheum.< [In nativitate BMV]
Liber generationis Iesu Christi filii David ... (Mt 1,1). Videamus imprimis, quid causae quidve rationis sit, quod sacrosanctum hoc evangelium in hac sacra sollemnitate ... — ... mente contemplando. Haec nobis dona concedat filius virginis Iesus Christus dominus noster, qui cum patre et Spiritu sancto vivit et regnat Deus per omnia saecula saeculorum. Amen.
(Vgl. Schneyer II, 199 Nr. 169)
(24v) leer.
Teil 2
(25r-31v) Anselmus Cantuariensis De libertate arbitrii (Ed.: SAO I 201–226. – Sharpe 59, Nr. 120).
   1
25r Tit.: >Incipiunt capitula in librum Anshelmi Cantuarie archiepiscopi de libero arbitrio ... Incipit liber<
Cum liberum arbitrium videatur repugnare gratiae et praedestinationi et praescientiae Dei, ipsa libertas arbitrii quid sit nosse desidero ... — ... queam invenire quod necesse habeam de illis interrogare.
Teil 3
(32r-44r) Anselmus Cantuariensis De casu diaboli (Ed.: SAO I, 227–276. – Sharpe 59, Nr. 120).
   1
32r Tit.: >Capitula in librum de casu diaboli.< ... >Incipit dialogus de casu diaboli.<
Discipulus: Illud apostoli ‘Quid habes quod non accepisti’ dicitur homini tantum an et angelis? Magister: Nulla creatura habet aliquid a se ... — ... quam uti potestate volendi sicut idem est loqui et uti potestate loquendi.
(44v) leer.
Teil 4
(45r-58r) Anselmus Cantuariensis De concordia praescientiae et praedestinationis et gratiae Dei cum libero arbitrio (Ed.: SAO II, 243–288. – Sharpe 59, Nr. 120).
   1
45r Tit.: >Incipit tractatus Anshelmi Cantuarie archyepiscopi de concordia prescientie et predestinationis et gratie dei cum libero arbitrio.<
De tribus illis quaestionibus, in quibus Dei praescientiae atque praedestinationi necnon et gratiae liberum arbitrium repugnare videtur ... — ... quia similiter quibusdam placeret, si hoc scriberem, quod gratis volui petentibus impendere.
(58r-60v) Anselmus Cantuariensis De sacrificio azymi et fermentati (Ed.: SAO II, 223–232. – Sharpe 59, Nr. 120).
   1
58r Tit.: >Epistula Anshelmi de fermento et azimo.<
Anselmus servus ecclesiae Cantuariensis Waleramno Wenburgensi [Nuenburgensi] episcopo. Scienti breviter loquor: Si certus essem prudentiam vestram non favere ... — ... omni auctoritate et ratione sit contra rationem absque dubio rationabiliter repudiandum iudicatur.
(60v-61r) Anselmus Cantuariensis Epistola ad Waleramnum de sacramentis ecclesiae (Ed.: SAO II, 239–242. – Sharpe 60, Nr. 120).
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60v Tit.: >Epistula Anshelmi de dicersitate sacramentorum ecclesie.<
Domino et amico Waleramno gratia Dei Wenburgensi [Nuenburgensi] venerabili episcopo Anselmus servus ecclesiae Cantuariensis salutem, servitium, orationes, dilectionis affectum. Gaudeo et gratias ago Deo, quia sicut scribitis glorificat ... — ... meliorem rationem respuens respondeo. De his qui sacrificant de fermentato misi vobis olim quandam epistolam.
(61v-62v) Ivo Carnotensis Opusculum de convenientia veteris et novi sacrificii, Exzerpt (PL 162, 536B–544B).
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61v Tit.: [ohne Titel]
Primo veniat Moyses in medium in rubo succenso et non conbusto cum Deo loquens. Quo facto figuratur ... — ... turturem carnem Christi esse manifestum est Salomone dicente.
Teil 5
(63r-66r) Tractatus de sacrilegiis et immunitatibus et eorum compositionibus (Ed.: Schulte 1868a, 182-198. – Kéry 1999, 194-196). Auch in Göttweig, Cod. 43, 151r-156v und Cod. 181, 96va-102ra.
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63r Tit.: >Instituta regum de immunitate et sacrilegio.<
Regum et imperatorum seu etiam diversorum pontificum dicta de immunitate et sacrilegio et singulorum clericalium graduum ... — ... excommunicet eos tantum per unum mensem, per alios III menses anathematizet eos.
(66v) leer.