![]() |
Permalink: https://manuscripta.at/?ID=36914 |
Lagen: V12 + VI24 + VII38 + VI50 + (VI+I)64 + (VII-1)77 + (VI+1)90 + 2.VI114 + (VI+I)128 + VI140 + (VI+1)153 + VI165 | |
Gegenblatt fehlt zu: 76; nachträglich eingefügt: Blatt 55/60, 82, 116/127, 144. Fehlerhafte moderne Bleistiftfoliierung. In der Blattzählung Sprung von 7 auf 10, es ist aber kein Blattverlust feststellbar. Bl. 42 großteils herausgerissen. Zwischen Bl. 65 und 66 ein Blatt mit Textverlust herausgerissen. Bl. 73 und 144 in der Breite beschnitten. Bl. 82, 116, 127 als Schaltblätter von geringerer Größe eingeheftet (alle Zusatzblätter in der Lagenformel berücksichtigt. Wasserschaden am unteren Rand, der die Lesbarkeit der unterhalb des Schriftraums geschriebenen Marginalien beeinträchtigt. Este Seite stark gedunkelt, teilweise nur schlecht lesbar. Die erste Lage misst in der Höhe ca. 1 cm weniger und ist wohl erst später dazugeheftet worden. | |
Schrift: | |
Schriftraum: Spaltenzahl: 1 | |
Bl. 1r-12v Schriftraum 175×115. 45-49 Zeilen. 1 Spalte. Rest der Handschrift Schriftraum 165×115, 36-41 Zeilen. 1 Spalte. Schrift 1 und 2 sind ein Schreiber. Einzelne Seiten sind etwas gedrängter geschrieben. Bl. 1r am unteren Rand Schreibervermerk: Sacerdos Petrus de Achpach scripsit totam postillam illam. | |
Ausstattung: Rubriziert | |
Bl. 1r-19r, 46v-75r, 89v-156r, 164v-165r rubriziert. |
VDS / HDS | Pergament 1. Hälfte 14. Jh. |
Jeweils quer eingeklebt. Schriftraum seitlich leicht und in der Höhe beschnitten. mind. 90×180. 2 Spalten, mind. 20 Zeilen. HDS untere Hälfte von anderem Schreiber. VDS rubriziert. | |
Schrift: | |
Schriftraum: mind. 90 × 180 Spaltenzahl: 2 Zeilenzahl: mind. 20 | |
Schriftart: Textualis |
Einband: |
Einband 14. Jh. Leder über Holz. Schmucklos. Neuzeitliches Rückenschild: Postilla. Titelschild nur schwer lesbar: Postilla permensis [?]. |
Laut Enne 1977, 66 stammt diese Handschrift aus der Kartause Aggsbach und kam nach deren Auflösung 1782 in den Bestand von Stift Göttweig. Hierbei muss es sich allerdings um eine Verwechslung handeln, da die Hs. bereits im Katalog von 1738, Cod. 961, auf Bl. 37r erwähnt ist. Aufgrund des Rückenschildes ist aber zu schließen, dass es sich um einen Bestandszugang der Barockzeit handelt. |
(VDS/HDS) | Ars dictaminis. |
(1r-12v) | Sermones de tempore. 6 ![]() |
1r | Tit.: Dominica prima post octavam epiphanie Cum factus esset Iesus annorum XII (Lc 2,42). Sicut? habes in textu etc. Quaesierunt Iesum salvationem et ipsum invenerunt ... — ... magis meriti et in caelo magni praemii, quod ipse nobis praestare dignetur, qui cum patre … |
3r | Tit.: Dominica secunda post epyphaniam Nuptiae factae sunt in Canaa Galilaeae etc. Sequitur: Postmodum sequitur: Deficiente vino dicit mater eius ad eum: Vinum non habent. Sic est continuando [!] historia: Dum omnes conviviae essent in mensa et iam in parte commedissent, deficit vinum et hoc potui esse vel contingere tripliciter. Primo quia sponsus erat … ... — ... male crediderunt, ideo nec timent essen nec diligunt eum, de quibus dicitur: O stulti et tardi sicut habes in textu. |
5r | Tit.: Dominica tercia post epyphaniam Cum descendisset Iesus de monte. Flexis genibus adoravit eum dicens: hic quaeritur, quare leprosus ille cupiens sanari a Christo … ... — ... bonis moribus infortare ut possimus deo placere et misericordiam ab eo recipere et ad vitam aeternam pervenire. Amen. |
9v | Tit.: Dominica quarta Ascendente Iesu in naviculam secuti eum discipuli eius (Mt 8). Ut parva diligas et humilia diligas de te sentias, de te proferas. Nota quod legitur Christus tribus vici-bus ascendisse ... — ... remunerabitur pro victoriis, quas propter oboedientiam habuit. Rogemus dominum Iesum. |
11r | Tit.: Dominica quinta Simile est regnum caelorum homini, qui seminavit bonum semen … (Mt). Postea habe: In illo loco per regnum caelorum intelligitur Christus dei filius propter tria: Primo quia ipse est dator regni caelorum ... — ... semper laetantur in angelorum solatio, ad quod perducat Iesus Christus. Amen. |
11v | Tit.: Dominica in septuagesima Simile est regnum caelorum homini patrifamilias, qui exiit primo mane. Istum intelligebat, quod primis permiserat. Dicendum, quod ista conventio sive pactio ... — ... indubitanter credere debet, quod de relictis dei filius. |
(13r) | Sermones de tempore. 5 ![]() |
13r | Tit.: Dominica prima in adventu domini Cum appropinquaret Iesus Ierosolimis. Tempus quod hodie incipit et durat usque ad nativitatem domini vocatur adventus domini pro eo, quod repraesentatur ... — ... et angeli nobiscum et nos cum illis semper gloriemur in te, qui es unus deus cum patre et filio et spiritu sancto in saecula saeculorum. Amen. |
16r | Tit.: Dominica in quinquagesima supplentur [ab hier am unteren Blattrand:] hic aliqui defectus. Assumpsit Iesus duodecim discipulos suos secreto … (Lc 8). Quoniam appropinquaret tem-pus quadragesimae etc. sicut habes in alia littera. Sequiturquod non habes in vera littera. Sequitur et ait illis Ecce ascendimus Ierosolimitae ... — ... in caelo semper cum angelis laudabimus eum patrem. |
18v | Tit.: In die resurrectionis domini [am unteren Blattrand:] suppletur defectus postille. Maria Magdalena et Maria Iacobi et Salome (Mc ultimo). Hodie celebramus resurrectionem domini nostri Iesu Christi, quae fuit et est tam laetitiae hominibus et angelis ... — ... in quo salvantur impii. Psalmus: Ostende nobis domine faciem tuam et salvi erimus. |
20v | Duo ex discipulis ibant in castellum (Lc ultimo). Habens in vero textu post ea post hoc non habens. Quod omnes sciunt cives et peregrini, tu solus ignoras, Christus fuit peregrinus in mundo, quia vestimenta sui corporis ... — ... discipuli narraverunt quae gesta erant etc. sicut habes in littera. |
21v | Cum esset sero die illa una sabbatorum etc. (Io ultimo). Post ea post hoc scilicet post sabbatum qua in honorem resurrectionis dominicae vocamus diem dominicam, non habes ... — ... statim ostendit eis manus et pedes, sicut habes. |
(159r-v) | De plaga (Ed.: Linder 2007, 8-12). 1 ![]() |
159r-v | Tit.: De plaga, quae facta est in Ierusalem eo quod dominicum diem non custodiebant In diebus Georgii patris sanctissimi fuit magna plaga facta in Ierusalem super Christianos et Saracenos et Iudaeos ... — ... coeperunt diem dominicum postea observare et venit abundantia super terram. |
(162v) | Expositiones nonnullorum evangeliorum, notitia historica. 1 ![]() |
162v | Expl. ... ut pigritiam amoveret totam, vi[tam] suam utiliter occupavit, ut […] et famem sustineret. |