![]() |
Permalink: https://manuscripta.at/?ID=7495 |
![]() | Die folgenden Daten sind Auszüge aus dem gedruckten Katalog der Handschriften der Universitäts- und Landesbibliothek Tirol in Innsbruck. Diese Daten, insbesondere die Bibliographie, werden in manuscripta.at laufend korrigiert und ergänzt. Addenda und Corrigenda zum gedruckten Register finden Sie hier. |
I | I, 1-39 Pergament |
Schrift: 2 verschiedene Schriften/Schreiber | |
Schrift 1 | (1r-9v, 10v-25v, 28r-39v) Schriftraum: 71/80 × 52/70 Zeilenzahl: 16-19 |
Schriftart: Textualis formata (Textura) – Marginalien | |
Schrift 2 | (Ir-v, 9v, 26r-27v) Schriftraum: 71/80 × 52/70 Zeilenzahl: 12-26 |
Schriftart: Notula – Marginalien Bisweilen Zusätze von zwei anderen Händen in Textualis 14. Jh. | |
Ausstattung: Rubriziert | |
II | 40, 1*-149* Pergament |
Schrift: 2 verschiedene Schriften/Schreiber | |
Schrift 1 | (1*-148*v) Schriftraum: 80/85 × 55/60 Zeilenzahl: 16-19 |
– Marginalien = Schreiber 1 von Teil I | |
Schrift 2 | (40r-v, 149*r-v, 31*r, 59*v, 60*r, 116*v, 117*r, 64*r) Schriftraum: 80/85 × 55/60 |
– Marginalien = Schreiber 2 von Teil I | |
Ausstattung: Rubriziert |
Einband: unbestimmt 14. Jh. Gotisch Schmucklos Kettenbuch |
Wahrscheinlich Eintragung im Stamser Katalog von 1341. Im 18. Jh. jedenfalls Teil der Stamser Stiftsbibliothek (Signatur und spätere Katalogeintragung). Im Roschmann-Katalog von 1739 (Innsbruck, TLMF, Dip. 1089/VI) und im Stamser Übergabekatalog (Innsbruck, ULBT, Cod. 1001) eingetragen unter der Signatur L 5. 1808 anlässlich der vorübergehenden Aufhebung des Klosters Stams der ULB Tirol übergeben. Vorbesitzer: Stams, Zisterzienserstift ![]() ![]() |
--------------- Addenda/Corrigenda bitte melden! ---------------
(Ir-Iv) | Exzerpte, u.a. aus Super librum IV Sententiarum Petri Lombardi und De potentia. 1 ![]() | : |
Ir | Dionysius in angelica hierarchia: Nulla res universaliter privatur bonitate. Deus non mutatur, si nunc operatur et prius non operabatur ... — ... praesumit plus quam possit. Philosopus in II. Ethicorum: Poenae sunt medicinae quaedam. Philosophus. Longitudo temporis est causa oblivionis. | |
(Iv) | Zwei nicht eindeutig nachweisbare Exzerpte. | :|
(1r) | Inhaltsnotiz Roschmanns. | |
(1r-9v) | Zwei anonyme Sermones. 2 ![]() | |
1r | Tit.: De sancto Bernhardo. Dedi te in lucem gentium (Is. 49,6). Candor est lucis aeternae et speculum sine macula. Sap. VIIo (26). Eleganter satis unitatem naturae patris et filii describit Salomon in hiis verbis. Sic enim emanat filius a patre ... — ... et commendatione beatissimi patris nostri possimus dicere aliqua digna et nostrae devotioni nihilominus profutura. Ad quid et cetera. | |
2r | Dedi te in lucem gentium et cetera (Is. 49,6). Secundum quod in suo itinerario dicit Bonaventura: Sicut oculus intentus per varias colorum differentias lucem per quam videt cetera non videt ... — ... pervenire post hanc vitam visionem valeamus quod nobis praestare dignetur pater et filius et spiritus sanctus Amen. | |
(9v-10r) | Sechs Notabilia. Meist im Umfang einzelner oder mehrere Sätze. Einschub in Notula 14./15. Jh. 2 ![]() | |
9v | Nota si homo non peccasset tunc cum tranquillitate ad regnum pervenisset ... — ... cibariam conservatur, sed si perdicitur per multas amaras potiones restauratur. | |
10r | Tit.: De peccato mortali nota. Nota quod peccato mortali debetur poena aeterna ratione Dei in quem peccatur ... — ... non debetur poena aeterna nisi per accidens scilicet cum coniungitur cum mortali. | |
(10v-25v) | Anonymer Sermo. 1 ![]() | |
10v | Tit.: Sermo de corpore domini. Comedite amici et bibite et inebriamini, carissimi. Cant. III (recte: 5,1). Sicut dicitur in libro de Canticis quod vita est actus continuus fluens ab ente quieto ... — ... habebimus ad voluptatem, fruemur eo ad iocunditatem ad quam nos perducat qui nos creavit et pavit Ihesus Christus dominus noster. | |
(26r-27v) | Exzerpte aus Albertus Magnus, Ambrosius Mediolanensis, Augustinus Hipponensis, David de Augusta, Hieronymus Stridonensis, Iohannes Chrysostomus, Seneca und Thomas de Aquino. Zu verschiedenen Themen. 3 ![]() | |
26r | Ambrosius. Qui manducat hoc corpus, fiet ei remissio peccatorum ... — ... in umbra intelligentiae, quod est instrumentum intelligentiae. | |
27v | Luna quanto plus ad solem accedit, tanto magis a luce decrescit. Sic homo quanto plus ad Deum accedit et Deo approprinquat ... — ... terrae eclypsim patitur sic quilibet a vero sole illuminatur plene ut dici possit per amorem terrenarum rerum obfuscatur. | |
27v | Homo sit sicut sol calidus per gratiam, fulgidus per doctrinam, clarus per scientiam, rotundus per intentionem sinceram. | |
(28r-39v) | Sermo de s. Iohanne Baptista (Schneyer I 655, Nr. 963 = Servasanctus de Faenza, Schneyer V 386, Nr. 963). Bl. 38r-v am oberen Blattrand Exzerpte aus Thomas de Aquino und Isidorus Hispalensis, s.u. 1 ![]() | : |
28r | Expl. ... ex praemissis quomodo religiosus luci valeat conformari. Rogemus dominum. | |
(38r) | Super librum IV Sententiarum Petri Lombardi L. 3, D. XX qu. 1, Exzerpt. 1 ![]() | : |
38r | Philosophus IIIo Ethicorum. Mors est finis omnium terribilium. | |
(38v) | Sententiarum lib. I, cap. 27, Exzerpt. 1 ![]() | : |
38v | Ysidorus Isidorus (!). Iudicii diem novit Christus sed in evangelio dicere et scire discipulos noluit. Nam cum dicat dominus per prophetam: Dies ultionis in corde meo (Is. 63,4), indicat se non nescire, sed nolle indicare. | |
(40r-v) | Sermo (Beginn vgl. München, UB, 8° Cod. 72, 29r [Bibelzitat abweichend] und Krakau, Biblioteka Jagiellonska, Cod. 582, 425 [Bibelzitat fehlt]). Einschub von anderer Hand (Schreiber 2). 1 ![]() | |
40r | Lux orta est iusto et rectis corde laetitia (96,11) Dicit PLato in Thimeo Nihil est cuius ortum causa legitima non praecedat ... — ... et egredientium laetificatam propter primum comperatur nubi, propter secundum rori, propter tertium soli. | |
(40v) | In Iohannis evangelium tractatus 35,8, Exzerpt (CPL 278; PL 35, 1659). 1 ![]() | : |
40v | Tit.: Augustinus. Sol quando pervenit ad occidentem deserit orientem, et donec oriturus (korr. aus: rediturus) redeat ad orientem, non est in oriente; dominus autem noster Ihesus Christus et venit et ibi est et redit et hic est. | |
(1*r-141*r) | Sermones diversi. Weitgehend anonyme Predigten. Teilweise mit kurzen Erläuterungen zum Text bzw. Anführung von Auctoritates. 11 ![]() | |
11*v | Quasi stella matutina in medio nebulae et quasi luna splendens in diebus suis et quasi sol refulgens et cetera (Eccli. 50,6-7). Ortus est sol et congregati sunt. Ps. (103,22). Sub materialis solis methaphora praedicatoris cuiuslibet qualitas propriae significatur ... — ... assurgentes ipsam angelica salutatione salutemus humiliter dicentes singuli unum Ave Maria. | |
12*v | Quasi stella matutina et cetera (Eccli. 50,6). Eleganter satis in hiis verbis beatus Bernardus caeli luminaribus sese in luce excedentibus comparatur, luna enim stellam et sol lunam excedit in lumine ... — ... in caelesti regia caelestia consequamur gaudia, ad quam nos perducat et cetera. | |
21*v | Ambula coram me et esto perfectus. Gn. (17,1). Dicit beatus Dionysius Unumquidque appetit assimilari dominicae bonitati quaedam per esse, alia per moveri, alia per intelligere ... — ... splendor in corpus unde in Dan. (12,3). Fulgebunt iusti sicut splendor firmamenti. Det nobis dominus et cetera. | |
33*v | Inspice et fac secundum exemplar quod tibi monstratum est in monte. Exo. (25,40). Cum Deus sit lux omnia considerans et in omnibus lucens, homines instruere debuit et manu ducere ... — ... quam ut videre perpetuo valeamus praestet nobis Dei filius per infinita saeculorum saecula benedictus Amen. | |
46*v | Trahe me post te. Cant. (1,4). Quia secundum quod dicit Macrobius vera sapientia est divina ex electione praeferre ... — ... factus est in omni rationali creatura. Et sic patet qualiter trahatur a patre, Deo patre et filio et spiritu sancto. Rogemus dominum. | |
72*v | Botrus cypri dilectus meus mihi in vineis Engaddi (Cant. 1,14). Sponsus caelestis in amoris cantico sponsae suae insinuat qualis et quantus fuerit suus dilectus ... — ... ipsi Deo videlicet sine fine cui est laus et honor et imperium per infinita saecula saeculorum Amen. | |
88*r | Ambulat in via immaculata hic mihi ministrabat. Ps. (100,6). Commendatur beatissimus pater noster in verbis istis spiritualiter a duobus ... — ... litteras mortis ut cum eas legeris concidat superbia. Rogemus dominum. | |
103*r | Misit servum suum hora cenae. Luc. (14,17). Fili hominis, assume in corde tuo sermones, quos ego loquor ad te. In Ezech. (3,10). In verbo prothematis notantur tria. Primum est principium ... — ... ut totus remaneret in se. Ad hanc vitam nos dignetur perducere et cetera. | |
116*v | Vide arcum et benedic qui fecit illum. In Ecclo. (43,12). Letabor ego super eloquia tua. Ps. (118,162). Super eloquia domini laetandum est ratione multiplici ... — ... ad laudis suae praeconium virginis gloriosae invocemus patrocinium. Ad quod devotius impetrandum et cetera. | |
117*v | Vide arcum et cetera (Eccli. 43,12). Sub methaphora (!) caelestis arcus beatissimus pater noster describitur in verbis propositis ter venerandus et etiam imitandus ... — ... notarius et cancellarius beatus Bernhardus conregnaturus tibi et mihi per infinita saecula saeculorum Amen. | |
130*r | Visitatio tua custodivit spiritum. Iob (10,12). Dicit Augustinus super Genesim capitulo XIIo: Spiritus multipliciter dicitur: uno modo ipsum corpus subtile in aer ... — ... est caelum sanctae trinitatis, ut dicit Ieronimus: Illa scilicet immensitas quae Deus est. Rogemus ergo dominum et cetera. | |
(1*r) | Sermo de omnibus sanctis (Schneyer 7, 491, Nr. 122; 9, 338, Nr. 162). 1 ![]() | |
1*r | Expl. ... quod meae gloriae plenitudo numquam desitiet et decrescet, ad quam gloriam nos perducat. | |
(58*r) | Sermo de s. Benedicto (Schneyer II 491, Nr. 104). 1 ![]() | : |
58*r | Expl. ... splendoribus animam tuam. Ad hunc visum nos dignetur perducere sponsus ecclesiae filius Mariae et cetera. | |
(116*v-117*v) | Historia scholastica, Exzerpt (Lib. Genesis, cap. 35) (PL 198, 1085f.). 1 ![]() | : |
116*v | In libro primo speculi historialis. Licet dicatur iste arcus habere sex colores, duos tamen habet principales in signum duorum iudiciorum ... — ... in cuius signum posuit arcum pluvicalem in nubibus, | |
(141*v-147*r) | Register. Alphabetisch geordnet, umfassend Bl. 1*r-141*r (Sermones). | |
(147*r-148*v) | Register. Alphabetisch geordnet, umfasst den mit Buchstaben gekennzeichneten Abschnitt von Teil 1, Bl. 28r–39v (Sermones). | |
(148*v) | Verse zu den vier Jahreszeiten bzw. zum kirchlichen Jahreskreislauf (Hauréau II 281. Walther, Initia Nr. 6480. V. 1–4: Walther, Proverbia Nr. 9422. Thorndike–Kibre 555 mit Nennung von Budapest, Bibliotheca Musei Nationalis Hungarici, Cod. 339, 93v. - Parallelüberlieferung: z. B. Erfurt, Bibliotheca Amploniana, Ms. oct. 37, 47; Paris, BN,lat. 3718, 18). 1 ![]() | |
148*v | Festum Clementis hiemis caput est orientis. / Cedit hiems retro, Cathedrato Simone Petro; / Ver fugat Urbanus, aestatem Symphorianus / Id tibi quod restat, autumni tempora praestat. / Id tempus durat usque ad festum Clementis | |
(149*r) | Exzerpte. Aus den Kirchenvätern Hieronymus Stridonensis, Dionysius Aeropagita, Origenes, Albertus Magnus und Augustinus Hipponensis. 1 ![]() | |
149*r | Ieronimus. Nullus potest intelligere verba Pauli et psalmistae nisi spiritum eorum imbiberit ... — ... immo non est dicendum de ipso nisi quod per ipsum nobis traditum est. | |
(149*r) | Notiz. Vergleich der Sonnenstrahlen mit Gott. 1 ![]() | |
149*r | Tit.: De gratia. Sicut radius solis cristallum penetrans eam totaliter soliformem reddit, sic et gratia est quidam radius spiritualis descendens a patre luminum qui animam penetrans deiformem reddit. | |
(149*r) | Exzerpt. Nicht nachweisbar. 1 ![]() | |
149*r | Ambrosius: Ubi Deus non est nihil est. |