Beschreibung ausdrucken Permalink: https://manuscripta.at/?ID=7927
Innsbruck, Universitäts- und Landesbibliothek Tirol (ULBT), Cod. 346
ANTONIUS AZARO DE PARMA
Olim: II 1 E 7    Pergament   116 Bl.   176/179×123/132   Entstehungsort unbestimmt, spätes 13. Jh. und 14. Jh.   
Provenienz/Letztbesitzer: Stams, Zisterzienserstift
Die folgenden Daten sind Auszüge aus dem gedruckten Katalog der Handschriften der Universitäts- und Landesbibliothek Tirol in Innsbruck. Diese Daten, insbesondere die Bibliographie, werden in manuscripta.at laufend korrigiert und ergänzt. Addenda und Corrigenda zum gedruckten Register finden Sie hier.

Wissenschaftliche Beschreibung: Kat. Innsbruck 4, 197-201 (online).
Foliierung des 19. Jahrhunderts in der ersten Lage. Bl. I-CX: alte Foliierung in römischen Zahlen auf den beiden Seiten des Blattes. Lagenreklamanten am Ende der Lage. meistens schwarz oder rot umrahmt.
Lagen: III6 + 9.VICVIII(114) + ICX(116)
Schrift: 2 verschiedene Schriften/Schreiber
Schrift 1(1-6) Schriftraum: 124/128 × 94/99    Zeilenzahl: 23   
Schriftart: Textualis
14. Jahrhundert, von einer Hand.
Schrift 2(I-CX) Schriftraum: 130 × 103    Spaltenzahl: 2    Zeilenzahl: 32   
Schriftart: Textualis
13. Jahrhundert, von einer Hand.
Ausstattung: Rubriziert   

Einband: Stams     14. Jh.     Gotisch     Schmucklos        
Weißes Leder über Holz. Hülleneinband mit grüne Zwirn genäht, überhängendes Leder bis auf kleine Reste abgeschnitten. Unter dem Hülleneinband Reste eines älteren beschrifteten Pergamentbezuges erkennbar. Durch die Mitte des Hülleneinbandes gehen die Reste einer Langriemen-Metall-Textilschließe und der entsprechende Stift. HD: Titelschildchen aus Pergament: Sermones de XLa fratris Antonii de ordine predicatorum. Darunter Schrift erkennbar. Kanten abgeschrägt bzw. abgerundet. Rücken: drei Doppelbünde. Später, wie in Stams üblich, mit weißem Leder überzogen. Oben verkehrt angebrachte Stamser Signatur R 3 in schwarzer Tinte durchgestrichen, unten dieselbe Signatur in brauner Tinte. Kapitale mit Spagat umstochen. Blatt 110 ursprünglich als Spiegel am HD aufgeklebt, jetzt frei.


Bl. CXra Preisangabe Precium istorum sermonum [...] lib. Inhaltsangabe Anton Roschmanns auf 1r Antonii Parmensis ordinis praedicatorum sermones. Mit der gleichen Eintragung im Stamser Katalog Innsbruck, ULB Tirol, Cod. 1001 unter Signatur R 3. 1808 anlässlich der Aufhebung des Klosters Stams der UB übergeben. Alte Signatur der UB auf der Innenseite des VD (am Einbandbezug) ausradiert: II ...
Vorbesitzer: Stams, Zisterzienserstift

---------------   Addenda/Corrigenda bitte melden!    ---------------

"Kat. Innsbruck 4", "Kaeppeli", "Schneyer", "Walther, Proverbia"
alle Initien
(1r) Verschiedene Exzerpte.
   2
1r ] occidentalis. Item extersit pedes eius capillis. Rigatos lacrimis. Haec maxime concordat cum eis qui dicunt eam peccatricem. Haec Albertus super Iohannem capituli XI°.
1r Dicit Innocentius papa Notorium fuit peccatum Mariae Magdalenae, quia erat mulier in civitate peccatrix, omnibus ad eam patebat...
(1r) Vita Aristotelis, Exzerpte (Ed.: ###).
   1
1r Sicut in libro de vita Aristotelis invenitur, Aristoteles fuit filius cuiusdam medici qui Nicomachus vocabatur, ad cuius memoriam filium suum similiter Nicomachum appellavit. Factus ergo Aristoteles XVII annorum mittitur Athenas, ubi cum Socrate...
(1v-6r) Notabiliaverzeichnis zu den Sermones des Antonius de Parma.
(6v) Hieronymus Exzerpte.
   1
6v Haeresis Origenis. Dicebat Origenes [] Non potest filius videre patrem neque spiritus sanctus videre filium. Item alia haeresis: Dicebat Origenes quod angeli animae fuerunt...
(passim) Augustinus Exzerpte am unteren Blattrand.
(passim) Basilius Caesariensis Exzerpte am unteren Blattrand.
(passim) Bernardus Claravallensis Exzerpte am unteren Blattrand.
(passim) Gregorius Magnus Exzerpte am unteren Blattrand.
(passim) Isidorus Hispalensis Exzerpte am unteren Blattrand.
(passim) Hieronymus Exzerpte am unteren Blattrand.
(passim) Vitas Patrum. Exzerpte am unteren Blattrand.
(Ira-CXra) Antonius Azaro de Parma Sermones quadragesimales (Druck: Paris 1515. - Kaeppeli Nr. 264 mit Erwähnung von Cod. 346. Schneyer 1, 291-295 bzw. 307-313, mit Erwähnung von Cod. 346 auf S. 300).
   22
IIrb Cum intrasset Iesus Capharnaum accessit ad eum centurio et cetera (Matth. 8,5). Hodiernum evangelium legitur bis in anno. Primo legitur secunda dominica...
IVra Audistis quia dictum est antiquis Diliges proximum et odio habebis inimicum tuum. Mt. 5(43). Sciendum quod dicunt sancti et ita verum est tempus XLe institutum est...
VIva Cum sero factum esset die illo navis erat in medio maris et cetera. Mr. 6(47). In evangelio hodierno agitur principaliter de duobus. Primo de Christi benignitate, qui amicos suos...
XIrb Cum venerit filius hominis in maiestate sua et omnes angeli eius cum eo tunc et cetera. Mt. 25(31). Tempus sanctae quadragesimae principaliter est institutum et ordinatum ad duo. Primo ad peccatores convertendos...
XIIIvb Cum intrasset Iesus Hierosolymam commota est universa civitas dicens Quis est hic? Mt. 21(10). Licet omni tempore instandum est purgationi et mundationi nostri cordis...
XVIIIrb Dicebat Iesus ad eos qui crederunt ei Iudaeos et cetera. Io. 8(31). Quia valde periculosum est omni tempore in peccato vivere, sed praecipue tempore XLae in quo homo debet servire Deo in...
XXXIIvb Homo quidam erat dives et induebatur purpura et bysso et epulabatur cottidie splendide. Lu. 16(19). Istud evangelium bis in anno legitur, scilicet prima dominica post festum trinitatis et legitur hodie, quod est tempus pium et devotum...
XXXIIIvb Homo erat paterfamilias qui plantavit vineam et cetera. Mt. 21(33). Istud evangelium secundum litteralem sensum sive mysticum aut spiritualem nimis est longum et difficile ad exponendum, sed secundum moralem brevis et levius...
XXXVIrb Homo quidam habuit duos filios et dixit adolescentior patri et cetera. Luc. 15(11). Omnis praedicatio quae fit in XLa tendit ad ista duo, scilicet ut peccatores terreantur et sic a peccato recedant...
XXXVIIIva Erat Iesus eiciens daemonium et illud erat mutum. Luc. XI (14). Sicut dicit salvator Est tempus tacendi et tempus loquendi. Sicut summa fatuitas est homini infirmitatem suam tacere et medico abscondere, sic summa sapientia est loqui...
XLIVra Respiciens Iesus in discipulos suos dixit Si peccaverit in te frater tuus vade et corripe eum inter te et ipsum solum. Mt. 18(15). Tempus praesens, scilicet tempus XLae habet in se triplicem nominationem. Primo quia dicitur tempus sanctificationis...
LIrb Perrexit Iesus in montem oliveti et diluculo iterum venit in templum. Io. 8(1). Quia tempore quadragesimae peccatores Deo reconciliantur per paenitentiam. Idcirco ostenditur in hodierno...
LVIIva Iam die festo mediante ascendit Iesus in templum et docebat et cetera. Io. 7(14). Quia tempus quadragesimae est tempus devotionis et magnae sanctitatis, idcirco frequentius praedicatur isto tempore quam aliis temporibus...
LIXrb Praeteriens Iesus vidit hominem caecum a nativitate. Io. 9(1). Tempore quadragesimali principaliter praedicatur de tribus, scilicet de peccato quam damnosum sit ut vitetur, de Dei misericordia quam magna sit...
LXIIIra Erat quidam languens Lazarus a Bethania de castello Mariae et Marthae sororum eius. Io. 11(1). Inter omnia alia quae libenter solent homines audire in XLa quando praedicatur est de duobus, scilicet de Christi pietate et de peccatorum...
LXXva Miserunt principes et Pharisaei ministros ut aprehenderent Iesum. Io. 7(32). In evangelio hodierno fit mentio principaliter de duobus quae sunt ad magnam consolationem paenitentium. Primo fit mentio de persecutione quam Christus passus est...
LXXIIra Ambulabat Iesus in Galilaeam. Non enim volebat in Iudaeam ire. Io. 7(1). Licet omni tempore vitanda sit inanis gloria quam homo consuevit habere ex bonis operibus quae facit, multo magis tamen vitanda est tempore quadragesimae in quo ferre omnis homo abundat...
LXXVIIrb Collegerunt pontifices et Pharisaei concilium et dicebant quid faciemus quia hic homo multa signa facit. Io. XI (47). Quia fuimus in hac XLa in abstinentiis ieiuniis et aliis afflictionibus sanctae paenitentiae, idcirco ut illud quod usque modo...
LXXXVIIIvb Egressus Iesus cum discipulis suis trans torrentem Cedron ubi erat hortus. Io. 18(1). Considerando diem hodiernam nescio cogitare quid melius sit facere, an plorare vel praedicare, quia quando cogito quod Deus noster, dominus noster, salvator noster...
ICva Vespere sabbati quae lucessit in prima sabbati venit Maria Magdalena et altera Maria videre sepulcrum. Mt. ultimo (28,1). Heri in sero, id est post vesperas fuit sepultus dominus noster et iacuit in sepulcro tota nocte praeterita et hodie per totam diem...
CIvb Maria Magdalena et Maria Iacobi et Solome et cetera. Luc. ultimo (recte: Marc. 16,1). Hodie celebramus resurrectionem domini nostri Iesu Christi quae fuit causa laetitiae hominibus et angelis et ideo mulieres et angeli simul conveniunt...
CVIIva Stetit Iesus in medio discipulorum et dixit eis Pax vobiscum. Luc. ultimo (24,36). Ea quae dicuntur in evangelio hodierno facta sunt in die paschae in sero et continuantur cum evangelio externo. Sed quia festum paschae durat...
(CXr) Verse. 3 Hexameter über das richtige Verhalten eines Gastes.
   4
CXr Potentia Dei apparet in mundi initio, in medio et in fine. In principio quidem quia res de nihilo creavit...
CXr Nota quod altissimus rex ad similitudinem regis terreni habet caelum in quo...
CXr Tit.: [Wetterregel]
Rubor in vespere signum est serenitatis matutinae.
CXr Hospitis in mensa vultum non fercula pensa... (Walther, Proverbia Nr. 11202, V. 2 und 3 abweichend)
(CXv) Leer.